به گزارش پایگاه اطلاعرسانی قرضالحسنه، دکتر «غلامرضا فتحعلی» مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران در نخستین سفر استانی خود، پس از افتتاح شعبه شاهین ویلای کرج، در جلسهای با حضور رؤسای دوایر ستادی و شعب استان البرز شرکت کرد.
وی ضمن تبریک هفدهمین سالروز تأسیس بانک، اظهار داشت: بانک قرضالحسنه مهر ایران در حال رشد است و با عبور از دوران آغازین، اتفاقات مثبتی در بانک مشاهده میشود که حاصل تلاش ۵ مدیرعامل قبلی، مدیران ستادی و کارکنان است.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران افزود: با توجه به اقدامات انجام شده، وجهه و ریسک شهرت بانک به طور قابل توجهی بهبود یافته و رضایت مشتریان نیز به بیش از ۹۵ درصد رسیده است.
فتحعلی با بیان اینکه تاریخچه، شرح فعالیتها و موضوعاتی که براساس اساسنامه باید دنبال شود، مشخص است، خاطرنشان ساخت: با تلاشهای مدیران قبلی و حمایت مدیران بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، نگاه به قرضالحسنه پررنگتر شده و امیدواریم در سالهای آینده نیز با توجه به شرایط اقتصادی و تورم کشور، سبک بانکداری با نگاه تخصصی به قرضالحسنه را گسترش دهیم.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با اشاره به اینکه درخت پربار قرضالحسنه به ثمر نشسته، اظهار داشت: برای توسعه بانک در حوزههایی به غیر از واسطهگری مالی، برنامه داریم و در بخشهای خدمات پرداخت، ارزی و تعهدات وارد میشویم و آنها را به خدمات بانک اضافه میکنیم و بانک میتواند در این حوزهها درآمد داشته باشد.
فتحعلی با تأکید بر اینکه باید روش کسبوکاری جدید ایجاد شود تا همه گروههای هدف را پوشش دهد، تصریح کرد: طرح کسبوکار بر اساس موضوع فعالیت اساسنامه که آخرین ویرایش آن در خرداد ماه امسال بوده، تدوین میشود.
سیستم بانکی ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها عملکرد خوبی دارد
فتحعلی گفت: سطح خدمات بانکی ایران با بسیاری از کشورهای اروپایی برابری میکند. البته، کشورهای حوزه خلیج فارس پیشرفتهای قابل توجهی داشتهاند، اما به طور کلی، سیستم بانکی ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها عملکرد خوبی دارد.
وی با اشاره به اینکه به طور کلی، رویکرد بانکداری در ارائه خدمات از حضور فیزیکی به سمت خدمات غیرحضوری تغییر کرده است، بیان کرد: به عبارت دیگر، بانکها در حال گذار از بانکداری سنتی به سمت بانکداری الکترونیکی هستند. در این راستا، علاوه بر خدمات حضوری در شعبهها، خدمات متنوعی را از طریق کانال دوم مانند اینترنت و تلفن همراه ارائه میدهیم تا مشتریان بتوانند به صورت ۷ در ۲۴ و شبانهروزی به خدمات بانکی دسترسی داشته باشند.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با اشاره به تدوین برنامه راهبردی ۳ ساله برای بانک، اظهار داشت: با توجه به توانمندیها و انتظارات ذینفعان، یک برنامه تحول سه ساله تدوین خواهد شد و هدف از این برنامه، ارتقای جایگاه بانک و دستیابی به اهداف بلندمدت است.
وی افزود: با توجه به تغییرات سریع محیط اقتصادی، تصمیم گرفتیم دوره برنامهریزی را به سه سال کاهش دهیم تا بتوانیم به طور مداوم خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم.
فتحعلی با بیان اینکه برنامه راهبردی ۳ ضلع دارد، تصریح کرد: محور اصلی آن طرح کسبوکار است که به گروه مشتریان، محصولات و کانالهای ارائه خدمت اختصاص دارد. بر اساس این طرح هر مشتری با توجه به سلیقه خود خدمت بانک را از کانالهای پیشخوان، بستر الکترونیک و بستر دیجیتال دریافت میکند.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران افزود: در حال حاضر، تمرکز اصلی ما بر بانکداری اجتماعی است؛ بر اساس تجربیات گذشته، معتقدیم که مأموریت اصلی ما خدمترسانی به اقشار کمدرآمد جامعه شامل کارمندان، کارگران، عشایر، دانشجویان، کشاورزان، طلاب و سایر افرادی است که به طور سنتی دسترسی محدودتری به خدمات مالی داشتهاند.
وی اظهار کرد: علاوه بر افراد، سازمانهای مردمنهاد (NGO) و سایر نهادهایی که در حوزه خدمات اجتماعی فعالیت میکنند نیز در زمره مشتریان هدف ما در بانکداری اجتماعی قرار دارند.
فتحعلی با بیان اینکه بنیادهای خیریه و مجموعههایی که با رویکرد قرضالحسنه به اقشار کمدرآمد خدمات ارائه میدهند، نمونههایی از نهادهایی هستند که به نوعی در حوزه بانکداری اجتماعی فعالیت میکنند، افزود: این نوع بانکداری، که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله بنگلادش و برخی کشورهای آسیای شرقی و خاورمیانه با موفقیت اجرا شده، در کشور ما نیز در حال توسعه است. اگرچه ممکن است هنوز طبقهبندی علمی دقیقی برای این نوع بانکداری در کشور وجود نداشته باشد، اما حرکت به سمت آن، گامی مهم در جهت کاهش نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی محسوب میشود.
تمرکز بر شخصیسازی محصولات در طرح بازاریابی
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران افزود: گروه هدف دوم، بانکداری خرد است. این گروه شامل طیف گستردهای از مشاغل میشود، از جمله وکلا، پزشکان، هتلها، رستورانها و سایر مؤسسات. ما قصد داریم به این کسبوکارها خدمات بانکی تخصصی و متناسب با نیازهای آنها ارائه دهیم.
وی بانکداری شرکتی را نوع سوم از بانکداری با توجه به گروههای مشتریان عنوان کرد و گفت: توسعه بانکداری شرکتی با رویکردی متفاوت از مدلهای سنتی خواهد بود و قصد داریم به شرکتها در افزایش فروش کمک کنیم.
وی با تأکید بر اینکه ما در حال ایجاد یک اکوسیستم بانکی دیجیتال جامع به صورت یک بازارگاه هستیم، تصریح کرد: در این مدل ۳ گروه هدف یعنی بانکداری اجتماعی، خرد و شرکتی یک بازارگاه ایجاد میکنند که در آنها میتوانند کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند یا از خدمات استفاده کنند.
فتحعلی افزود: در مدل بازارگاه به جای اعطای وامهای کلان با ریسک بالا، میتوانیم با ارائه تسهیلات خرید کالا و خدمات از طریق پلتفرم، به صورت غیرمستقیم از شرکتها حمایت کنیم.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران گفت: گام بعدی سفارشیسازی محصولات بر اساس نیازها و سلیقههای خاص هر گروه است. این رویکرد که در هسته طرح کسبوکار ما قرار دارد، اجازه میدهد تا محصولات و خدماتی ارائه دهیم که به طور کامل با انتظارات مشتریان مطابقت داشته باشد.
وی با بیان اینکه در طرح بازاریابی، بر شخصیسازی محصولات تمرکز خواهیم کرد، افزود: به عبارت دیگر، به مشتریان این امکان را میدهیم تا محصولات را مطابق با ذائقه و سلیقه خود انتخاب کنند و آن را بسازند.
فتحعلی گفت: گام بعدی، انتخاب کانال مناسب برای ارائه خدمات به مشتریان است. هدف ما ارائه ۱۰۰ درصد خدمات بانکداری اجتماعی و ۸۰ تا ۹۰ درصد از خدمات بانکداری خرد به صورت غیرحضوری و از طریق بستر دیجیتال است.
وی با بیان اینکه کیوبانک نخستین پلفترم سرزمین هوشمند بانک است، گفت: در قدم بعدی برای صنفهای مختلف پلتفرمی طراحی میکنیم که همه امور کسبوکارشان را پوشش دهد؛ با ایجاد این پلتفرمها، مشتریان میتوانند به خدمات متنوعی مانند افتتاح حساب، انجام تراکنشهای ساتنا، پرداخت حقوق کارکنان و مدیریت مالی کسبوکار خود دسترسی داشته باشند.
شعب بانک سوپرمارکت مالی میشوند
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران اضافه کرد: با توجه به رویکرد بانک برای دیجیتالسازی خدمات و انتقال بخش عمدهای از خدمات بانکداری اجتماعی و خرد به پلتفرمهای دیجیتال، در چشمانداز جدید، شعب بانک باید به سمت ایفای نقش مشاوران مالی حرفهای حرکت کنند.
وی با بیان اینکه شعب باید به عنوان سوپر مارکتهای مالی عمل کنند، اظهار داشت: خدمات پرداخت که اکنون به صورت مشخص در بانک ارائه میشود، باید به سمت ارائه خدمات ارزش افزوده در حوزه مالی گسترش یابد. برای مثال، میتوانیم با بستن قراردادهای دو طرفه با پلتفرمها خدمات مالی متنوعی را به مشتریان خود عرضه کنیم.
فتحعلی افزود: تاکنون، تمرکز ما بر ارائه خدمات بانکی خرد و اجتماعی در پلتفرم خود بوده است. اکنون قصد داریم با ارائه خدمات مالی ارزش افزوده، طیف گستردهتری از نیازهای مشتریان را برآورده سازیم.
وی افزود: در این طرح شعب بانک به سمت ارائه خدمات مشاوره مالی، مطابق با مفاد اساسنامه، حرکت خواهند کرد.
فتحعلی خاطرنشان ساخت: بانک قرضالحسنه مهر ایران که امسال هفدهمین سال فعالیت خود را جشن میگیرد، در پنج سال آینده، همچنان به وظیفه اصلی خود در ارائه تسهیلات قرضالحسنه پایبند خواهد بود. با این حال، به دنبال ایجاد تحولی اساسی در اکوسیستم خود هستیم تا بتوانیم با جذب منابع متنوع، طیف گستردهتری از خدمات مالی را به مشتریان خود ارائه دهیم و وابستگی خود را به تسهیلات کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه هدف از این طرح پوشش گسترده جمعیت کشور و ارائه خدمات مالی متنوع و شخصیسازی شده به بیش از ۸۰ میلیون ایرانی، تصریح کرد: این رویکرد که در آن مشتریان به عنوان محور اصلی فعالیتهای بانک در نظر گرفته میشوند، اساس برنامه راهبردی سه ساله ما را تشکیل میدهد.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با بیان اینکه ضلع بعدی در اجرای طرح راهبردی، برنامه عملیاتی است، گفت: این برنامه به زیرساختها از جمله سختافزار و نرمافزار تأکید دارد، در بخش سختافزار پایگاه دادههای بانک نقش کلیدی در پردازش حجم عظیم دادهها دارند. بنابراین، باید ارزیابی دقیقی از وضعیت فعلی آنها انجام شود و در صورت نیاز، تجهیزات و سیستمها ارتقا یابد.
فتحعلی افزود: در حوزه نرمافزار نیز، طراحی و توسعه پلتفرم جامع و کارآمد، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
کارکنان دانش و مهارتهای مورد نیاز برای آینده را فرا خواهند گرفت
وی با بیان اینکه مغزافزار نیز در بخش برنامه عملیاتی مهم است، خاطرنشان ساخت: علاوه بر زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری، نیروی انسانی نیز به عنوان مهمترین دارایی سازمان، نقش کلیدی در موفقیت این طرح ایفا میکند. باید برنامهریزی دقیقی برای ارتقای توانمندیهای کارکنان انجام شود تا بتوانند از پس چالشهای پیش رو برآیند. به عنوان مثال، باید مشخص کنیم که کارکنان شعب ما در پنج سال آینده به چه مهارتها و دانشهایی نیاز دارند.
وی تأکید کرد: باید توانمندسازی نیروی انسانی به سمت ارائه خدمات مشاورهای برود. همچنین، با توجه به گسترش کانالهای دیجیتال و الکترونیک، میتوان شعب را به مراکز بانکداری شرکتی تبدیل کرد و خدمات بانک به صورت غیرحضوری ارائه شود و برای حفظ ارتباط عاطفی با مشتریان در هر استان یک شعبه بانکداری اجتماعی وجود داشته باشد.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با تأکید بر اینکه شعب فیزیکی بانک باید پاتوق بانکداری خرد و شرکتی شود، گفت: برای انجام این کار میتوان از تجربیات موفق بانکهای بینالمللی الهام گرفت. همچنین برای ارائه خدمات با کیفیت در حوزه بانکداری خرد و شرکتی، باید به آموزشهای تخصصی کارکنان توجه ویژه داشت.
وی با بیان اینکه برای تشکیل این مثلث راهبردی باید اصلاح ساختار، اصلاح فرایندها و اصلاح سیستمها و روشها صورت گیرد، گفت: باید ساختار، فرآیندها، سیستمها و روشهای کسبوکار را بهگونهای بازطراحی کنیم که بهطور یکپارچه و هماهنگ با هم عمل کنند و به بهترین شکل ممکن نیازهای مشتریان را برآورده سازند.
فتحعلی با اشاره به بخش سوم طرح راهبردی، گفت: طرح مالی ضلع سوم برنامه است که پیشبینیهای سه ساله مالی بانک را ارائه میدهد؛ این پیشبینیها شامل ترازنامه، سود و زیان و منابع و مصارف بانک را شامل میشود در این برنامه فروش از هر کانال نیز پیشبینی میشود.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با بیان اینکه در حال حاضر، خدمات بانکی عمدتاً به سپردهگذاری و تسهیلات محدود میشود، اظهار داشت: برای افزایش جذب مشتری و ایجاد منابع پایدار، باید خدمات ارزش افزوده مانند قرارداد با فینتکها به سبد خدمات پایه اضافه شود تا هم رسوب منابع صورت گیرد، هم مشتری جذب شود و درآمد کارمزدی نیز داشته باشد.
تحلیل دقیق رفتار مشتریان و سهم هر کانال در درآمد، کلیدیترین موضوع بودجه عملیاتی سال آینده است
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با تأکید بر اینکه نیروی انسانی دارایی سرمایهای بانک است، تصریح کرد: با ایجاد سیستم برای ارائه پیشنهادات توسط کارکنان جهت تولید محصول، قصد داریم به آنها فرصت دهیم تا خلاقیت خود را به کار گرفته و به رشد و توسعه بانک کمک کنند. هر محصولی که به تولید برسد، به نام پیشنهاددهنده آن ثبت خواهد شد تا به عنوان یک دارایی ارزشمند برای بانک و خود فرد شناخته شود.
وی با بیان اینکه حقوق و مزایای کنونی در بسیاری از شرکتها و نهادهای به عنوان ابزار انگیزشی عمل نمیکند، خاطرنشان ساخت: برای جذب و حفظ نیروهای متخصص، باید سیستم پاداشدهی را به گونهای طراحی کنیم که ایجاد تضاد منافع جلوگیری شود. همچنین میتوان با پرداخت بخشی از مزایا بر اساس عملکرد و نتایج، این هدف را محقق کرد.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با بیان اینکه طرح BSC از سال آینده اجرایی میشود، گفت: این مدل دارای چهار منظر مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد است و همه ارزیابیهای عملکرد کارکنان بر اساس این مدل انجام خواهد شد.
فتحعلی با بیان اینکه اقدام دوم تغییر نظام بودجهای در سال آینده خواهد بود، اظهار داشت: در رویکرد جدید بودجهریزی، به دنبال ایجاد یک سیستم متفاوتتر از سالهای گذشته هستیم؛ در روش جدید، شخصی که در کیوبانک حساب دارد، منابع و مصارف آن هم در شعبه مجازی برنامهریزی میشود.
وی افزود: زیست مشتری هر کانال باید همانجا باشد؛ بنابراین در بودجه عملیاتی سال آینده بودجهای تحت عنوان تسهیلات تکلیفی وجود دارد که به شعبه مجازی میرود. در این مدل هر شعبه میتواند در چارچوب بودجه خود، نسبت به هزینهها و مصارف تصمیمگیری کند. بدین ترتیب، واحدها از انعطافپذیری بیشتری برخوردار خواهند بود و میتوانند منابع خود را به بهترین شکل مدیریت کنند.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با اشاره به راهاندازی سیستم اقتصاد دیجیتال، بیان کرد: از طرف دیگر بودجه بخش دیجیتال (کیوبانک) به صورت جداگانه تحت عنوان اقتصاد دیجیتال مدیریت خواهد شد. به عبارت دیگر منابع مالی مشتریان از طریق این پلتفرم دیجیتال جذب و مدیریت خواهد شد.
فتحعلی با بیان اهمیت مدل درآمدی بر پایه ۳ کانال اصلی پیشخوان، الکترونیک و دیجیتال استوار است، گفت: تحلیل دقیق رفتار مشتریان و سهم هر کانال در درآمد، کلیدیترین موضوعی است که باید در بودجه عملیاتی سال آینده مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اهمیت محاسبه دقیق سود و زیان ناشی از مبادلات شعب، خاطرنشان ساخت: در صدد هستیم سازوکار سود و زیان شعب را راهاندازی کنیم. در این تفکیک به هر شعبه بودجه اختصاص خواهد یافت و هر کدام از آنها بهعنوان یک بنگاه اقتصادی ترازنامه خواهند داشت و سود و زیان آن محاسبه خواهد شد.
فتحعلی با اشاره به برنامهریزی برای تغییر آمایش سرزمینی شعب بانک، اظهار داشت: سال آینده مهندسی جانمایی شعب نیز انجام خواهد شد.
نظر شما