معاون مدیریت شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان سیستان و بلوچستان گفت: بنگاه‌های زودبازده بیشتر به سمت بانک‌های قرض‌الحسنه سوق پیدا می‌کنند؛ زیرا تسهیلات بدون بهره، هزینه تولید را کاهش می‌دهد.

استقبال بنگاه‌های زودبازده از بانک‌های قرض‌الحسنه

به گزارش روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «علیرضا ملازاده» معاون مدیریت شعب بانک در استان سیستان و بلوچستان در برنامه گفت‌وگوی ویژه رادیو گفت‌وگو با اشاره به تفاوت بانکداری قرض‌الحسنه با بانکداری عمومی، بیان کرد: هدف اصلی و اساسی از راه‌اندازی بانکداری قرض‌الحسنه اشاعه روش بانکداری بدون ربا در کشور بود. زیرا در این نوع از نظام بانکداری هیچ گونه سود و بهره‌ای از دریافت‌کننده تسهیلات اخذ نمی‌شود و در کنار آن سودی هم به سپرده‌گذاران پرداخت نمی‌شود.

ملازاده اظهار داشت: فعالیت‌ها در این قبیل بانک‌ها بر پایه قرض‌الحسنه و اسلامی بودن است و مهم‌ترین تفاوت بانکداری قرض‌الحسنه با بانکداری تجاری در این است که در بانک‌های قرض‌الحسنه بحث سود و بهره به هیچ عنوان مطرح نیست.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر و بنا به خدمات ویژه‌ای که بانک‌های قرض‌الحسنه به عموم مردم ارائه کرده‌اند، با استقبال بی‌نظیری نیز همراه شده‌اند. همین استقبال مطلوب زمینه قدرتمند شدن این قبیل بانک‌ها در عرصه مالی را فراهم آورده است. زمانی که بانکی از این حیث قدرت بیشتری پیدا می‌کند، با سهولت و گستردگی فزاینده‌ای می‌تواند به ارائه خدمات و اعطای تسهیلات بپردازد.

معاون مدیریت شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان سیستان و بلوچستان گفت: از آنجایی که تسهیلات بانک‌های قرض‌الحسنه بدون بهره است، بنگاه‌های زودبازده بیشتر به سمت این بانک‌ها سوق پیدا می‌کنند؛ زیرا تسهیلات بدون بهره، هزینه تولید را کاهش می‌دهد. زمانی که چنین روندی جاری باشد، موجب سودآوری بیشتر و ایجاد و راه‌اندازی بنگاه‌های متعددی در عرصه اقتصاد کشور و رونق روزافزون آن می‌شود.

وی گفت: باید توجه داشت که امر قرض‌الحسنه در کشور ما، موضوع جدیدی نیست و ما همواره شاهد فعالیت این قبیل صندوق‌ها به‌ویژه در میان اعضای خانواده‌ها بوده‌ایم. امروزه بانک‌های قرض‌الحسنه طرح‌هایی را برای این صندوق‌ها ایجاد کرده‌اند تا با هم‌افزایی، منابع این صندوق‌ها را بین ۲ تا ۳ برابر افزایش دهند تا توان و قدرت آن‌ها بیشتر شود.

ملازاده درباره جایگاه بانکداری قرض‌الحسنه در رشد و توسعه اقتصادی بیان کرد: زمانی که افراد در بانک‌های تجاری سرمایه‌گذاری می‌کنند، اطلاعی از مصارف سپرده‌های خود ندارند و این بانک است که برای آن‌ها تصمیم می‌گیرد اندوخته خود را در چه مسیری صرف کنند. اما در بانک‌های قرض‌الحسنه ۱۰۰ درصد سپرده‌ها در راستای قرض‌الحسنه و گره‌گشایی از امور مردم صرف می‌شود که معمولاً منجر به رونق کسب‌وکارهای خُرد می‌شود.

وی با اشاره به قوانین ناظر بر بانکداری قرض‌الحسنه اظهار داشت: تا کنون قوانین ویژه‌ای برای بانکداری قرض‌الحسنه نداشته‌ایم و هر چه بوده میان بانکداری تجاری و قرض‌الحسنه مشترک بوده و هیچ تفاوت خاصی در قوانین مشاهده نمی‌شود. این موضوع آثار سوء بسیاری بر موضوع قرض‌الحسنه می‌گذارد که برای رفع آن نیازمند قوانین تخصصی در حوزه بانکداری قرض‌الحسنه هستیم تا رشد فزاینده این امر مهم و تأثیرگذار بر اقتصاد کشور را شاهد باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

پربازدیدترین گفت‌وگو

پربازدیدترین ها