نخستین نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه بانکداری اجتماعی به میزبانی مرکز نوآوری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برگزار شد.

نخستین جلسه هم‌اندیشی خبرگان حوزه بانکداری اجتماعی برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی قرض‌الحسنه، بانکداری اجتماعی به عنوان یک مفهوم با ۴ دهه سابقه، چند سالی است که جای خود را در ادبیات بانکی ایران نیز باز کرده و با انتشار پیش‌نویس «طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران» و قرار گرفتن عنوان بانکداری اجتماعی در کنار بانکداری تجاری و بانکداری توسعه‌ای، این حوزه به‌صورت رسمی به‌عنوان گونه‌ای از بانکداری در ایران شناخته شد.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌عنوان یکی از بانک‌های پیشرو در حوزه بانکداری اجتماعی و مسئولیت اجتماعی، مدتی است به منظور متمرکز شدن بر حوزه بانکداری اجتماعی، تعریف، مصادیق، خدمات و شناخت اکوسیستم آن در ایران، کارگروهی را با نام «نوآوری و کارآفرینی اجتماعی» در مرکز نوآوری خود تأسیس کرده است.

مسئولیت محوری این کارگروه، ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و حرف‌افزاری برای توسعه مسئولیت اجتماعی بانک و جهت‌دهی به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در راستای بانکداری اجتماعی از طریق توسعه ابزارهای نوآورانه به صورت عملیاتی است. این کارگروه همچنین تلاش دارد تا در زیست‌بوم نوآوری اجتماعی کشور نقش‌آفرینی کند و به‌عنوان یک بازیگر فعال در توسعه آن سهیم باشد.

به همین منظور، مرکز نوآوری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با هدف بهره‌گیری از نظر متخصصان بانکداری اجتماعی در ایران برای شناخت بهتر این نوع بانکداری، بهره‌گیری از تجربیات عملی در این زمینه و ترسیم نقشه توسعه بانکداری اجتماعی در ایران و نیز کمک به توسعه این مفهوم از طریق ارائه خدمات، اطلاعات و تسهیلات بانکی و حمایتی به فعالان این حوزه، نخستین نشست هم‌اندیشی فعالان و خبرگان حوزه بانکداری اجتماعی را در تاریخ برگزار کرد.

در این نشست مرکز نوآوری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، میزبان مهندس «حمیدرضا توسلی» عضو هیأت مدیره بانک و نمایندگانی از دانشکده حمکرانی دانشگاه تهران، دبیرخانه جایزه نوآوری اجتماعی معاونت علمی ریاست جمهوری، پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه توسعه اجتماعی رسالت، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، پژوهشگران و مؤلفان کتاب در این حوزه بود.

توسلی بر لزوم توجه به چند نکته در مفاهیم بانکداری اجتماعی تأکید کرد. وی ضمن تشکر از حضور مدعوین، به لزوم توجه به تفاوت‌های بانکداری اجتماعی و بانکداری تجاری اشاره کرد.

یکی دیگر از محورهای مطرح شده توسط عضو هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، شمولیت مالی از منظر بانکداری اجتماعی و چالش‌های پیش‌ رو در پیاده‌سازی بانکداری اسلامی با نگاه اجتماعی در سطح کلان بود.

در این جلسه همچنین دکتر «علی مجیدی» رئیس مرکز نوآوری بانک ضمن معرفی فعالیت‌ها و خدمات بانک و افتخارات کسب شده توسط بانک در حوزه‌های مختلف، به ارائه آمارهایی در زمینه عملکرد بانک از حیث تعداد مشتریان، تعداد وام‌های اعطایی و راهبرد بانک در توسعه بانکداری اجتماعی پرداخت.

مجیدی همچنین مرکز نوآوری، اهداف، مأموریت‌ها، خدمات، فعالیت‌ها و پروژه‌های در دست اقدام آن را معرفی کرد و گفت: هدف از برگزاری نخستین نشست فعالان حوزه بانکداری اجتماعی، شناسایی فعالان حوزه بانکداری اجتماعی و ایجاد ارتباط دوسویه با آن‌هاست.

در ادامه هر یک مدعوین ضمن معرفی و ارائه تجربیات عملیاتی خود و سازمان متبوعشان در حوزه مسئولیت اجتماعی و بانکداری اجتماعی، به ارائه تعریفی از بانکداری اجتماعی، لزوم پرداختن به آن، عوارض عدم توسعه بانکداری اجتماعی در ایران، تأثیر آن بر پدیده چاپ بی‌رویه پول و ایجاد تورم و همچنین ارتباط بانکداری اجتماعی و بانکداری اسلامی پرداختند.

لزوم توسعه ابزارهایی برای هدایت اعتبارت قرض‌الحسنه در مسیرهای از پیش‌تعیین شده، تأثیر عقود اسلامی مختلف همچون مزارعه بر توسعه بانکداری اجتماعی، تقسیم‌بندی رویکردهای بانکداری اجتماعی به چهار سطح استراتژیک، کسب‌وکاری، بستر شبکه اجتماعی و رویکرد بانکداری اجتماعی از دیگر موارد مطرح شده از سوی حاضران در این جلسه بود.

در این نشست، تاریخچه حرکت شبکه بانکی به سمت بانکداری اجتماعی، فلسفه بانکداری اجتماعی، بانکداری اخلاقی و رویکردهای رایج در این زمینه بررسی و درباره ارتباط توسعه بانکداری اجتماعی از طریق رسانه‌های اجتماعی نیز گفت‌وگو شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

پربازدیدترین گزارش

پربازدیدترین ها