به گزارش روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرضالحسنه مهر ایران، حکمرانی داده را میتوان پیشنیاز اصلی هر سازمان برای تابآوری و نوآوری در هر حوزهای دانست؛ مخصوصاً حوزه رقابتپذیر صنعت پرداخت که سازمانها بدون تابآوری و نوآوری محکوم به شکستند. این درجه از اهمیت حکمرانی داده باعث شد تا بانک قرضالحسنه مهر ایران با برگزاری نشستی تخصصی با حضور صاحبنظران مختلف، به بحث درباره این موضوع بپردازد.
مهندس «حمیدرضا توسلی» عضو هیأت مدیره بانک قرضالحسنه مهر ایران که مدیریت نشست تخصصی حکمرانی داده را نیز بر عهده داشت، در این خصوص گفت: اگر بخواهیم در سطح کلان به حوزه فرهنگ بپردازیم، پیش از هر چه باید درباره حکمرانی بحث کنیم. «هابز» در کتاب مشهور خود«لویاتان» روابط و نظامی را که سطوح کلان و عملیاتی دارند، بازنگری کرد و خود او هم فکر نمیکرد این بازنگری در سطوح مختلف سازمانی و رویکردهای مختلف به کار گرفته شود.
وی ادامه داد: بهویژه در حکمرانی داده این موضوع مصداق پیدا میکند. خود حکمرانی داده روندی است که ابعادش بهصورت جدی در حال تبیین است و شاهدیم سازمانهای بینالمللی بهصورت جدی به آن میپردازند.
توسلی اظهار داشت: بررسیهایی که تا کنون انجام شده نشان میدهد پرداختن به موضوع داده در سطح سیاستگذاری و عملیات و لایه کسبوکار است، اما آن مقداری که در سطح سیاستگذاری است؛ میتواند تأثیری جدی داشته باشد.
عضو هیأت مدیره بانک قرضالحسنه مهر ایران گفت: این مسئله که نظام حاکمیت داده باید در یک مسیر تکاملی پیش برود، طبیعتاً روندی پایدار و نیازمند درونی شدن و الزاماتی است که حاکمیت داده را در مقاطع مختلف بسنجد و ارزشگذاری آن را در قبال کسبوکار به مدیران گزارش دهد.
توسلی افزود: طبیعتاً زمانی که یک نظام با این سطح از پرداختن، نگهداشت، توزیع و مصرف داده در سطح عملیاتی وجود داشته باشد و این نگرش حاکم باشد که بتوان این سطح از داده را به عنوان ارزش برای مشتری ایجاد کرد، منظرهای مختلفی را نیز در بر میگیرد. حتماً باید به سیاستگذاری و قانونگذاری در سطح کلان حاکمیت داده پرداخته شود و نگرشی که سیاستهای کلان و فرآیند اجرا را پایش میکند، حتماً عبور از خط قرمزها را نیز گزارش میکند.
نظر شما